Detoxikace stravou

„Všichni, kdo se v minulých letech snažili o vylepšení svého zdravotního stavu, stavěli na úpravě a optimalizaci stravy. Není proto divu, že se s námi chtějí podělit o jednoduché principy, které si vyzkoušeli a fungují. Samotná strava může mít detoxikační vliv – může organismus očišťovat a regenerovat. Navíc dokáže udržet detoxikační výsledek, protože se díky ní v organismu neshromažďují toxické látky. Nutné je však vyloučit nezdravou stravu a nahradit ji zdravou. To znamená v našich podmínkách v podstatě to, co jedli běžně naši předkové. My se bohužel v současné době již neřídíme zákony přírody jako oni, ale pouze zákony trhu, a ty jsou úplně jiné než to, co po nás chce naše tělo. Co by tedy mělo být základem zdravé stravy a co nám v té současné chybí? Měla by obsahovat z větší části tepelně upravenou zeleninu, luštěniny, obiloviny, ovoce a olejnatá semena.

Obiloviny

Obsahují složité cukry, minerály a látky, v nichž se složité cukry uvolňují postupně podle potřeby organismu. Obilná zrna by měla být přijímána celá a vařená, aby organismus nebyl přehlcen jednoduchými cukry, které nezbytně potřebuje pro činnost buněk a které se vytvářejí také ze složitých cukrů. Mezi cizokrajné obiloviny neobsahující lepek patří mimo jiné amarant a quinola, které lze použít ke zpestření jídelníčku.

Luštěniny

Dnes už je celkem známo, že větší množství masa není zdravé. Měli bychom konzumovat nejlépe bílé maso (rybí, drůbeží, králičí) a jíst ho jako naši předkové, tedy jen jednou týdně. Ovšem bílkoviny musíme přijímat denně, protože je naše tělo neumí skladovat do zásoby. Nadbytek bílkovin se vyloučí, proto je nutné zařadit rostlinné bílkoviny z luštěnin, ovšem jedině v kombinaci s obilovinami. Je třeba mít na paměti, že bílkoviny, které sníme, musíme za ten den vyloučit, což znamená zátěž pro naše ledviny. Nadbytek bílkovin je tedy mnohdy škodlivější než jejich nedostatek. Mono dieta je odlehčující a léčebná. Čím více kombinací různých potravin, tím větší zatížení organismu. Mezi rostlinné bílkoviny patří kromě jiného i tofu, tempeh, miso pasta, čočka a cizrna.

Zelenina

Pokud chceme jíst maso, které organismus okyseluje, měli bychom ho přijímat se zeleninou, která naopak alkalizuje. Zelenina vyrovnává pH, vytváří rovnováhu mezi kyselým a zásaditým prostředím. Měli bychom ji z větší části tepelně upravovat, protože nemáme  několik žaludků jako přežvýkavci na zpracování většího množství syrové stravy. A ihned po uvaření ji sníst, protože rychle zahnívá. Syrová zelenina je ovšem nezbytná jako zdroj vitální energie – dužnatá, nejlépe vláknitá. Protože ochlazuje, měli bychom ji konzumovat převážně v létě, v zimě bychom měli dát přednost zelenině mléčně kvašené.

Ovoce

Při konzumaci ovoce, olejnatých semen a dezertů z nich připravených bychom se opět měli řídit ročními obdobími a svými zdravotními problémy. Sladká chuť ovoce je strašně důležitá. Neuspokojíme ji však, pokud budeme jíst ovoce syrové, protože tak vyplavíme více inzulínu. Je lepší ho tepelně upravit a na ozdobu použít ovoce syrové kvůli jeho obsahu vitální energie.

Výše uvedené skupiny potravin působí samy o sobě detoxikačně pokud je pravidelně zařazujeme do svého jídelníčku.

Potraviny účinné detoxikačně

Švestičky UME-bochi, UME-ocet, miso pasta, kvašená zelenina, dřevokazné houby /schii-také, hlíva ústřičná). Existují dokonce preparáty vyrobené ze schii-také. Plodničky je dobré přidávat do jídla, protože dokáží v organismu působit preventivně i léčebně. Do skupiny těchto potravin patří dále mořské řasy a chaluhy – měly by se přidávat do polévek, luštěniny s kouskem řasy jsou zase stravitelnější díky obsahu minerálů. Zelenina všeobecně pročišťuje, její vláknina na sebe váže spoustu nežádoucích látek dostávajících se do organismu, proto se vyplatí ji denně zařazovat do jídelníčku.

Potraviny podporující rozvoj toxinů

Patří sem chemikálie používané v zemědělské výrobě a potravinářství (stabilizátory, barviva, aromata, pesticidy, insekticidy a další), nadbytek živočišných bílkovin a tuků, rafinované jednoduché cukry, lilkovitá zelenina (brambory, lilek, rajčata), která zatěžuje ledviny, klouby a způsobuje imunitní problémy, a také nadbytek pečiva, zejména z bílé vymílané mouky.“

Autor textu: MUDr. Vladimíra Strnadelová a Jan Zerzán